Gleden av arbeide og samarbeide med hunden

Lydighet er en gren hvor man utfører faste bestemte øvelser og det bedømmes om man har klart dem riktig.

Alle hundene gjør de samme øvelsene, og deretter vurderes det hvordan de ble fremført. I lydighetsringen ser vi hunder av nesten alle raser og førere i alle aldre.

De har alle en ting felles: gleden av å arbeide og samarbeide med hunden sin. Selv om ikke alle når like langt, kan alle komme frem til et brukbart resultat, bare innsatsviljen og pågangsmotet er i orden.

Det blir arrangert et stort antall lydighetsprøver rundt om i landet. Det konkurreres i fire klasser med stigende vanskelighetsgrad. Alle hunder over 9 måneder kan delta på lydighetsprøver, også blandingshunder.

Alle raser kan delta på lydighetsprøver. Hinder, apporter osv. tilpasses etter hundens størrelse. Øvelsene blir bedømt etter et regelverk og visse kriterier. Man blir bl.a. bedømt på presisjon, tempo og arbeidsglede. Grunnlaget for en god konkurransehund kan man begynne å legge allerede når man får valpen i 8 ukers alder. Men det er ikke noe i veien for å begynne å trene LP med en voksen hund. Vi har også lydighetsintruktører i klubben som holder kurs og hjelper til på treninger.

Noe som kan være veldig nyttig når man trener LP er å trene sammen med andre. I Sarpsborg Hundeklubb har vi en aktiv konkurransegruppe som trener sammen og reiser på stevner sammen. Vi støtter og hjelper hverandre fremover.

I lydighet konkurrerer man bl.a. i øvelsene lineføring/fri ved fot, stå under marsj, dekk under marsj, innkalling, hopp over hinder og fellesdekk. Dette er øvelser som også kan være veldig nyttige i hverdagen. Så i tillegg til å få en ny hobby kan man få et bedre samspill med hunden i hverdagen. LP er for mange en hobby som man bruker mye tid på. Å trene en konkurransehund krever at man er strukturert og villig til å bruke tiden som trengs for å få resultater.

Når man konkurrerer med hund må man huske på at man er et team. Vi må legge forutsetningene til rette for at hunden skal lykkes. Hunden er den som skal gjennomføre øvelsene på stevnet, men det er vi som skal føre hunden, støtte hunden og gjøre det vi kan for at hunden lykkes.

Kalender for Aktiviteter

M man